29 Şubat 2012 Çarşamba

'4+4+4' eğitim sistemi başlıyor!

AKP’nin okulöncesi eğitimi zorunlu hale getirmek yerine, ilköğretim çağı yaş grubunu bir yaş düşürme hazırlığı; ilköğretimin 5-13 yaş aralığına inmesiyle birlikte İslam inancına göre mükellefiyet çağına giren kız çocuklarını “yatılı okul”, “karma eğitim” ve “türban yasağına” takılmalarını kısmen engelleyecek. İmam-hatip okullarına başlama yaşı da 10’a düşecek. Yükseköğretime girişte okul başarı puanın hesaplamalarında yapılan değişiklikle en düşük baraşı puanı da 12’den 30’a çıkarılarak, bireysel başarı ön plana alındı.




Cumhuriyet Ankara Büro- TBMM Milli Eğitim Komisyonu’nda oluşturulan alt komisyonda görüşülen 8 yıllık kesintisiz eğitimi kesintili hale getiren düzenlemede yapılan köklü değişikliklerle ilköğretime başlama yaşını bir yaş düşürülerek kız öğrencilere “ergenlik ayarı” yapılırken, yeni sistemin 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren başlaması benimsendi.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) 71 ilde zorunlu olarak uyguladığı okulöncesi eğitimi zorunlu eğitim kapsamına almak yerine ilköğretime başlama yaşını 60 aya (5 yaşına) düşürülmesi “ilköğretim çağı yaş aralığını” değiştirecek. İlköğretime başlama yaşının 60 aya düşürülmesiyle 6-14 olan ilköğretim çağı yaş grubu, 5-13 yaş aralığına inecek. Böylece 12-14 yaş aralığında ergenliğe giren kız çocukları; 13 yaşında ilköğretimden mezun olarak İslam inancına göre henüz mükellefiyet çağına girmeden örgün eğitimi tamamlamış olacak. Bu da İslam inancına göre kız öğrencilerin örgün eğitime devam etmeme nedenleri olan karma eğitim, yatılı okul ve türban yasağını kısmen ortadan kaldıracak.
Zorunlu ortaöğretimi açıköğretimle okuyabilecek
İlköğretim 4. sınıftan sonra açıköğretime geçiş imkânı 8. sınıfa çıkarılarak ilköğretimi tamamlayan kız öğrencilerin zorunlu ortaöğretimi de örgün değil, yaygın eğitim kapsamında tamamlaması sağlanacak. Okula başlama yaşının düşürülmesiyle birlikte imam hatip okullarına gitme yaşı da 9-10’a düşürülmüş olacak.
ÖNDER alt komisyona rapor sunmuştu
İmam Hatip Liseleri Mezunları Derneği (ÖNDER), TBMM Milli Eğitim Komisyonu’nda oluşturulan alt komisyona sunduğu raporda kız öğrencilerin mükellefiyet çağına göre eğitim programı düzenlenmesini önerdi. Raporda, özellikle Doğu ve Güneydoğu’da farz, gelenek, inanç ve vicdani yönelim dolayısıyla İslam inancına göre mükellefiyet çağındaki kız çocuklarının yatılı okullara karma ortama ve zorunlu eğitimin dayatması dolayısıyla örgün ortama katılmasının engellendiği savunularak; kız çocukları için karma eğitim yerine kız-erkek öğrencilerin ayrı ayrı okuduğu okulların açılması talep etmişti. Alt komisyonda benimsenen önerilerle birinci ve ikinci kademe ilköğretim okullarının binalarının ayrı ayrı olması gerektiğinin düzenlenmesine karşın bu okulların ortaöğretim kurumlarıyla da bir arada olabilmesinin de önü açıldı.
İkinci kademede seçmeli dersler konulacak
İlköğretim ikinci kademede temel derslerin yanı sıra çok sayıda seçmeli ders konulacak. İlköğretim ikinci kademeye başlayan öğrenciler ilgi, yetenek ve isteklerine seçmeli dersleri seçerek diledikleri mesleklere yönelmelerine yönelik eğitim almaları sağlanacak. Söz konusu düzenlemeyle ilköğretim ikinci kademede imam hatip liselerinin açılıp açılmayacağı tartışmalı hale getirildi.
Bakanlar Kurulu’nun yetkisi alındı
Öneride ilköğretim birinci kademeden sonra açılması düzenlenen açıköğretim programları ortaöğretime kaydırılarak 8. sınıf sonrasına getirildi. Ayrıca hangi açıköğretim programlarının açılacağına Bakanlar Kurulu’nun karar verme yetkisi de öneriden çıkarılırken, zorunlu eğitim kapsamına alınan ortaöğretimin örgün eğitimin yanı sıra yaygın açıköğretimle de okunmasına olanak verildi. 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren başlaması benimsenen yeni eğitim modeline geçişte Bakanlar Kurulu’na bir yıl erteleme yetkisi tanındı.
Çıraklık yaşını 11’e düşüren düzenleme çıkarıldı
Alt komisyon çocuk işçiliğinin önünü açacağı ve Uluslararası Çalışma Örgütü’nün (ILO) Türkiye tarafından da onaylanan sözleşmesine aykırı olduğu gerekçesiyle eleştirilen “çıraklık yaşını 11’e indiren” düzenleme hükümleri de yasa önerisinden çıkardı. Buna göre çıraklık yaşı bugünkü mevcut düzenlemelerde olduğu gibi 14 yaş olarak kalacak.
Üniversiteye girişte kişisel başarı öne çıktı
Üniversiteye girişte adayların okul başarılarının yansıtıldığı ortaöğretim başarı puanı hesaplamasında değişiklik yapıldı. Teklife göre ortaöğretim bitirme başarı notlarının en küçüğü olan 100 puan 250 puana yükseltildi. Buna göre adayların sınav puanına eklenen en düşük okul başarı puanı 12’den 30’a yükseltilecek. Böylece öğrencilerin üniversiteye girişte “okul” yerine “kişisel başarıları” ön plana çıkacak. Ayrıca meslek lisesi kökenli adaylara kendi alanlarına ilişkin tercih yaptıkları durumunda eklenen artı puanın katsayısı 0.06’dan 0.04’e indirildi. Buna göre meslek lisesi kökenli adaylar kendi alanlarında tercih yaparken en fazla 30 puan alırken, yeni düzenlemeyle 20 puan alacak. Söz konusu düzenlemeler 2013 yılında yapılacak üniversiteye giriş sınavında uygulanacak.
Ecevit, Erbakan, Erdoğan düzenlemesi
Alt komisyonda yasa önerisine Zonguldak Üniversitesi’ne Bülent Ecevit, Konya Üniversitesi’ne Necmettin Erbakan, Rize Üniversitesi’ne de Recep Tayyip Erdoğan’ın isimlerinin verilmesine yönelik hükümler eklendi.
cumhuriyet

Hiç yorum yok: